FİZİK 9. SINIF
"YERYÜZÜNDE
HAREKET", "İTME VE MOMENTUM"
ÜNİTELERİNİN
PROGRAM TASARISI
Ömer GEMİCİ, Onur EGE
Balıkesir Üniversitesi, Necatibey Eğitim Fakültesi Fizik Eğitimi Anabilim Dalı
10100 Balıkesir
Özet
Bilimdeki süreklilik ve bilimsel
bilgilerin günden güne değişmesi fizik
dersi programlarının da geliştirilmesini dayatmaktadır.
Fizik derslerinin 9. sınıftan
11. sınıfa doğru gittikçe genişleyen bir bütünlük içinde verilmesi,
öğrencilerin her yıl sanki farklı bilgiler öğrendikleri duygusuna kapılmalarını
önleyecek, aynı zamanda fizik dersinin başarısını artıracaktır. Ünitelerde öğrenciye kazandırılacak
davranışların aşamalılık, kaynaşıklık ve süreklilik ilkelerine göre adım adım
nasıl verileceği ünite analizleri yapılarak belirlenir. Ünite analizleri yapmak, program tasarısı
öğelerinin düzenlenmesi için gereklidir.
Bu çalışmada fizik 9. sınıf
"Yeryüzünde Hareket, İtme ve Momentum" ünitelerinin program tasarısı
oluşturulmaya çalışılmıştır.
(Anahtar sözcükler: eğitim, fizik eğitimi, program)
Abstract
The
everyday changes and continuity in science forces
the needs of changes in physics lesson programs.
The method that teaching physics to the students in a systems approach
from 9th grade to 11th grade will provide the students to
understand the subjects better, and will prevent the students to have a feeling
that they learn different subjects every year.
In the units it will be clear that, how the behaviours of students will
be affected by the help of principles sequence, fusion and continuity.
Analysing the units will also needed in order to organize the program
draft elements.
In this study, the 9th grade physics unit drafts `motion`,
`impulse and momentum` are tried to be made clear.
(Key
words: education, physics education, program)
1. GİRİŞ
1.1
Problem
Toplumların
gelecekte ¾ kabul ettiği değerleriyle, özellikleriyle, kalitesi
yüksek olan gücüyle ¾ istedikleri yerde olabilmeleri, o toplumda verilen
eğitime bağlıdır. Bireylere istenilen
duruma ulaşmak için gerekli olan davranışlar eğitim yoluyla kazandırılabilir.
Eğitim'in
en yaygın tanımlarından birisi "... bireyin davranışlarında kendi
yaşantısı yoluyla istendik davranışlar meydana getirme sürecidir"
biçimindedir [1].
Bu
bağlamda "bireylerin yaşam içinde kendiliğinden oluşan amaçlı ve planlı
olmayan, gayri resmi eğitim süreci insanların yetişmesinde yeterli olmamış ve
planlı eğitim yerleri olan okullar kurulmuştur" [2]. Bireye kazandırılmak istenen davranışların
planlanmaması ve süreli rastlantılara bırakılması; bireyin kendisinin ve
ülkesinin gereksinimlerini gideremeyecek duruma gelmesine neden olacaktır. Bu nedenle eğitim planlı bir süreç
olmalıdır. Bireylere istenilen
davranışları kazandırmak program yoluyla olur.
Program,
"insanoğlunu bireysel ya da grup halinde mümkün olduğu kadar çabuk ve
yeterli bir şekilde eğitmek yollarını belirlemek amacıyla planların seçilmesi,
düzenlenmesi ve kanıtlanmasıyla ilgili bir çalışma alanıdır" [3].
Program
tasarısı, "kaynaklar, düzenleme ilkeleri ve uygulama için gerekli
yönetimsel koşullara bağlı olarak program öğelerinin seçilmesi ve sıralanmasını
gösteren bir plandır" [4]. Bu plan
program geliştirme sürecine sokulur.
"Program
geliştirme, herhangi bir konu alanında içinde bulunulan toplumun arzu ettiği
davranışların kazanılması anlamında bir eğitimin planlanması, yürütülmesi,
değerlendirilmesi, durmadan iyiye götürülmesi sürecidir" [5]. Program tasarısı program geliştirme
sürecinin sonunda program haline gelebilir.
"Program;
planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarından oluşur ve değerlendirme
sonuçlarına göre eğitim planının yeniden planlanması ve yürütülmesi program
geliştirme sürecini verir. Program
tasarısı ise planlama basamağına ait olan bir etkinliktir" [6].
Bir eğitim programının
öğelerini; kişide bulunması istenen özellikler yani "hedefler" (amaçlar), hedeflerin göstergesi olan
"¾ hedef ¾ davranışlar", "içerik
ve konunun örüntüsü" (muhteva)
yani üniteler, her davranışı öğrencilerin her birine kazandıracak "eğitim
durumları" ve her davranışı her bir öğrencinin kazanıp kazanmadığını
yoklayan "sınama durumları" (değerlendirme)
oluşturur.
Bu bütünlüğün sağlanması ve
kazanılacak davranışların genişleyen bir diziliş içersinde kolaydan zora,
basitten karmaşığa, bilinenden bilinmeyene, ... biçiminde verilmesi için
hazırlanan program tasarılarının belirtilen ilkelere uygun olarak düzenlenmesi
gerekir. Fen bilimleri ve özelde fizik
program tasarısı öğelerinin düzenlenmesinde, ünite içinde ve üniteler
arasındaki davranışların ön koşul, süreklilik ve kaynaşıklık ilişkilerinin
yapılması önemlidir. Hazırlanan
tasarıların uygulanıp değerlendirilip eksikliklerinin tamamlanmasıyla
oluşturulan programların fizik ve fen bilimlerini daha anlamlı, öğrencilerini
daha başarılı hale getirmesi beklenilebilir.
1.2
Amaç
Lise
2. sınıf fizik dersi "Yeryüzünde Hareket", "İtme ve
Momentum" ünitelerinin program tasarılarının hazırlanmasını amaçlayan bu çalışmada aşağıdaki sorulara
yanıt aranmıştır:
a) Ünitede
hangi bölümler ve konular bulunmalıdır?
b) Ünitenin
hedef ve davranışları neler olmalıdır?
c) Ünitedeki
hedef davranışlar arasındaki aşamalılık, süreklilik ve kaynaşıklık ilişkileri
nasıl olmalıdır?
d) Ünitenin
eğitim durumları öğrencilerin somut ve soyut dönemlerde olabileceği düşünülerek
nasıl olmalıdır?
1.3
Önem
Araştırmanın
sonucunda ortaya çıkan "Yeryüzünde Hareket", "İtme ve
Momentum" ünitelerinin program tasarılarının bundan sonra yapılacak olan
çalışmalara biçim ve içerik açısından ışık tutması, bu üniteyi işleyen
öğretmenlerin hedeflerine ulaşmalarında yardımcı olacağı umulmaktadır.
1.4
Sınırlılıklar
a) Bu
çalışma bir program tasarısı olup Veysel Sönmez'in belirttiği esaslarla
sınırlıdır.
b) Bilişsel
alanın bilgi, kavrama ve uygulama basamakları ile sınırlıdır.
c) Lise
2. sınıf programında "Yeryüzünde Hareket", "İtme ve
Momentum" üniteleri ile sınırlıdır.
d) Program
tasarısına ilişkin edinilebilen literatür, ünite ile ilgili kaynaklar ve alan
uzmanlarının önerileri ile sınırlıdır.
e) Bu
çalışma bir program tasarısı olduğundan uygulanmamıştır. Ders planları da uygulanmadığından işleyip
işlemediği belli değildir.
f)
Lise 2. sınıf öğrencilerinin bulundukları dönemle
sınırlıdır.
2. YÖNTEM
Lise 2. Sınıf Fizik
programında yer alan "Yeryüzünde Hareket", "İtme ve
Momentum" ünitelerinin program tasarısı, Millî Eğitim Bakanlığı'nın da
benimsediği "Bloom'un Tam Öğrenme Modeli"nde belirlenen esaslar
çerçevesinde hazırlanmıştır.
Çalışmada:
ı) Lise fizik kitaplarında "Yeryüzünde
Hareket" ve "İtme ve Momentum" ünitelerinin kapsadığı konular
yerlerine ünite içinde bütünlük sağlayacak şekilde yerleştirilmiştir.
ıı) Ünitelerin analizi yapılmış, "belirtke
çizelgeleri" hazırlanarak ünitede yer alan "kritik
hedef davranış"lar, Bloom'un bilişsel alan hedefleri için ortaya
koyduğu "aşamalılık ilkesi"ne göre saptanmıştır.
ııı) Ünitelerin bölümlerine göre belirtke
çizelgelerinde yer alan kritik davranışlar arasındaki aşamalılık ilişkisini
ortaya koyan çizelgeler hazırlanmıştır.
ıv) Ünitelerin hedeflerini ve davranışsal
amaçlarını öğrenciye kazandırmaya yönelik eğitim durumları yani günlük planlar
hazırlanmıştır.
3.
BULGULAR
"Yeryüzünde
Hareket" ünitesi: a) Çekim Alanı ve Ağırlık; b) Serbest Düşme Hareketi; c)
Hava Direnci ve Limit Hız; d) Atış Hareketleri: d1) Düşey Atış Hareketi, d2)
Yatay Atış Hareketi, d3) Eğik Atış Hareketi; e) Yörüngesi Çembersel (Dairesel)
Hareket ve Kepler Yasaları; f) Basit Harmonik Hareket: f1) Çember Üzerindeki
Hareketli Noktanın Çap Üzerindeki İzdüşüm Hareketi, f2) Sarımlı Yayın Harmonik
Hareketi, f3) Basit Sarkacın Harmonik Hareketi konuları olmak üzere altı bölüme
ayrılmıştır.
"İtme ve Momentum"
ünitesi: a) İtme; b) Momentum; c) İki Cismin Çarpışmasındaki Momentum
Değişmeleri: c1) Hareketli Bir Cisimle Duran Bir Cismin Merkezi Çarpışması, c2)
Hareketli Bir Cisimle Duran Bir Cismin Merkezi Çarpışma Sonunda Kenetlenerek
Birlikte Hareket Etmesi, c)3 Hareketli Bir Cisimle Duran Bir Cismin Merkezi
Olmayan Çarpışması; d) Momentum Korunumu; e) Roketler konuları olmak üzere beş
bölüme ayrılmıştır.
Her bir konunun davranış
özelliklerini belirten "belirtke çizelgeleri"
hazırlanmıştır. "Yeryüzünde
Hareket" ünitesinin "Çekim Alanı ve Ağırlık", "Serbest
Düşme Hareketi" konularına ilişkin "Belirtke Çizelgesi" Çizelge 1 'de
verilmiştir.
Her
bir konunun davranış özelliklerinin aşamalılık ilişkisini belirten "Aşamalılık
Çizelgesi" hazırlanmıştır.
Yukarıda belirtke çizelgesi verilen iki konu ile "İtme" ve
"Momentum" konularına ilişkin "Aşamalılık Çizelgesi" Çizelge 2
'de gösterilmiştir.
Ünitenin
her bir konusu ile ilgili "günlük
ders planı" hazırlanmıştır.
Örnek bir ders planı Ek 1 'de verilmiştir.
4.
SONUÇ VE ÖNERİLER
Öğretmen eğitim programında
yer alan öğrenciyi tanıma, öğretilecek konuyu belirleme, öğretme yöntemlerini
oluşturma ve öğretimin hedeflerini saptama öğelerinden sonra bireylerin hedef
davranışları kazanıp kazanmadıklarını denetleyecek sınama durumlarını da
belirlemek zorundadır.
Çalışma bu aşamada sınama
durumlarını içermemektedir. Sınama
durumlarının belirlenmesi ile nihai amaca ulaşılacaktır. Sınama aracı hazırlanarak tasarıda
belirtilen davranışları öğrencilerin kazanıp kazanmadıkları programın
uygulanması ile tespit edilmelidir.
Klasik öğretimin yoğun biçimde uygulandığı liselerimizde sınama
durumları, her türlü eğitbilim ilkesinin ırağında çoğu kere salt uygulama,
analiz ve sentezi içermektedir. Alt
basamaklar tümüyle göz ardı edilmektedir.
Oysa öğrencinin sınanması her basamağı içermelidir. Özellikle fizik öğretiminde bilimsel süreç
aşamalarının her birine özgü hedef davranışlar için ayrı ayrı sınama durumları
yaratılmak zorundadır. Bu ise,
öğretmenin anlatacağı konuya ilişkin hedef davranışlarını derse girmeden önce
belirlemesi durumunda olabilir.
Bilgi toplumu dayatmasına
ulaşıldığı bu günlerde artık derse salt bir konuyu 45 dakikalık sürede anlatmak
üzere giren ve kişisel becerilerine göre öğrenciye öğretebildiği kadarıyla
yetinen öğretmen yerine; "neye", "neyi", "niçin",
"nerede", "nasıl" öğreteceğini bilerek giren öğretmenlere
gereksinimimiz var. Bu yeni tip öğretmen
ders boyunca neyi, nasıl öğreteceğini bilmektedir. Belli bir sınıfa ilişkin eğitim programını bir ders planına
dönüştürebilmektedir. Ders planı,
dersinin bir taslağıdır ve onun ders saati boyunca öğrencilere neleri, nasıl
öğreteceğini gösteren bir rehberidir.
Ders planının en önemli bölümü ise konuya özgü amaçların ve hedef
davranışların belirlenmesidir.
Öğretmenin bir konuyu niçin öğreteceği sorusunu yanıtlaması gerekmektedir
[7-11].
Bu noktadan sonra sınama
durumları oluşturulup öğrencilerin sınama durumlarına göre hangi davranışları
kazandıkları belirlenmeli ve bu sonuçlara göre program tasarısının eksik
yönleri ortaya konmalıdır.
Programın eksik yönleri
tespit edildikten sonra gerekli düzenlemeler yapılmalıdır.
Yapılan bu çalışma gelişme
sürecine sokulmalıdır.
Fizik eğitiminin istenilen
düzeyde olabilmesi için eğitim ve alan uzmanlarının ortaklaşa çalışmasıyla
hedef ve eğitim durumlarını belirlemeleri gerekir. Konuların tümünde hedefler ve hedef davranışlar belirlendiği zaman
ise öğretmenin bu konulara ilişkin olarak öğrencilerine aldıracağı yolun büyük
bir kısmı gidilmiş olacaktır, kanısındayız.
Kaynakça :
[1] Ertürk,
S.; Eğitimde Program Geliştirme, Ankara, 1975.
[2] Fidan,
N.; Okulda Öğrenme ve Öğretme, Ankara, 1986.
[3] Saylan,
N.; Eğitimde Program Tasarısı, İnce Ofset, Balıkesir, 1995.
[4] Çilenti,
K.; Fen Eğitimi Teknolojisi, Ankara Üniversitesi, Ankara, 1985.
[5] Çolakoğlu, G.; İlköğretim 1. Kademe Öğretmenlerinin Program
Tasarıları Hakkındaki Görüş ve Önerileri, BaÜ SBE Yayınlanmamış Yüksek Lisans
Tezi, Balıkesir, 1998.
[6] Sönmez, V.; Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı, Anı
Yayıncılık, Ankara, 1994.
[7] Gemici Ö., Işıldak R.S.; "Vektörler ve Kuvvet"
Ünitelerinin Programının Hazırlanması", 14. Ulusal Fizik Kongresi,
Lefkoşa-KKTC, 1993.
[8] Gemici, Ö., Işıldak R.S.; "Lise Fizik Konularının Özel
Amaçlarının ve Hedef Davranışlarının Belirlenmesine İlişkin Örnek Bir
Çalışma", Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi Dergisi 1994/1
s. 103-116, Balıkesir, 1994.
[9] Gemici Ö., Ergin Ö.,
Işıldak R.S., Battal N.; "Bloom'un Tam Öğrenme Modeline Göre Fizik II
Dersi 'Işığın Kırılması ve Mercekler' Ünitesinin Programının
Hazırlanması", 1. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, İzmir, 1994.
[10] Gemici Ö., Ergin Ö., Işıldak R.S., Battal N.; "Fizik III
Dersi 'Atom Teorileri' Ünitesinin Programının Hazırlanması", 2. Ulusal Fen
Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Ankara , 1995.
[11] Gemici Ö., Gökçe İ., Zencirci İ.; "Ölçme ve Birim
Sistemleri" ile "Vektörler ve Kuvvet" Ünitelerinin Programının
Hazırlanması, 3. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Trabzon, 23-25 Eylül
1998.