"ATOM TEORİSİ" ÜNİTESİ İLE İLGİLİ
PROGRAM GELİŞTİRME
Ömer GEMİCİ*,
Nevzat BATTAL**, Ömer ERGİN*, R.Suat IŞILDAK*
* Balıkesir Üniversitesi
Necatibey Eğitim Fakültesi Fizik Eğitimi Bölümü
10100 Balıkesir
** Balıkesir
Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü
10100 Balıkesir
Özet
Lise
III Fizik Dersi "Atom Teorisi" ünitesinin program tasarısı,
"Bloom'un Tam Öğrenme Modeli"nde belirlenen esaslar çerçevesinde
hazırlanmıştır.
Konunun
eğitim programlarını geliştirme boyutu eğitimbilimci öğretim elemanı, fizik
alanına ilişkin boyutu ise fizik öğretim elemanlarının işbirliği içersinde
çalışmasıyla hazırlanmıştır.
"Atom
Teorisi" ünitesi şu bölümlere ayrılmıştır: a) Elektromagnetik dalgalar; b)
Enerji düzeyleri; c) Bohr atom modeli; d) Kendiliğinden emisyon, uyarılmış
emisyon; e) Laser ve kullanıldığı yerler; f) Elektron kabukları.
Ünitede
yer alan hedef davranışlar; bilgi, kavrama ve uygulama düzeyinde saptanarak
ünite analizine gidilmiştir.
Ünite
ile ilgili günlük ders planları hazırlanmış ve belirlenen kritik hedef
davranışların ne oranda kazandırıldığını saptamak amacıyla 40 adet çoktan
seçmeli test oluşturularak öğrencilere uygulanmış ve test madde analizine
gidilerek sonuçlar yorumlanmıştır.
THE
PREPARATION OF THE PROGRAMME OF "ATOMIC THEORY" UNIT
Abstract
The plan of the programme of "Atomic
Theory" unit of the Senior High School Physics III Course has been
prepared by taking into consideration of "Mastery Learning".
The
development of the educational programme of the subject has been prepared by
the educator and the physical programme of the subject has been prepared by the
cooperation of physics lecturers.
The
unit of "Atomic Theory" is divided into six parts. These are: a)
Electromagnetic waves, b) Energy levels, c) Bohr's atomic model, d) Spontaneous
emission, excited emission, e) Laser and application field, f) electron shells.
Behavioral
objectives has been determined at the level of knowledge, comprehension and
application.
Daily
lesson plans was prepared and 40 multiple choice questions were applied to the
students and the results has been interpreted.
1. Giriş
Eğitim bilimsel bir hizmettir. Bilimsellik ilkesi göz önüne alındığında
eğitim hizmetlerinin dikkatli bir biçimde planlanması zorunluluğu doğar. Eğitim hizmetleri, günümüzde, çeşitli
alanlardaki uzmanların bir araya gelmesiyle planlanmakta ve
yürütülmektedir. İstenilen hedeflere
ancak planlı eğitim etkinlikleri ile ulaşılabilir.
Bir eğitim programının öğelerini; "hedefler"
(amaçlar), "hedef davranışlar",
"içerik" (muhteva),
"eğitim durumları" ve "sınama durumları" (değerlendirme) oluşturur.
Hedefler
(amaçlar): Yetiştireceğimiz insanda bulunmasını istediğimiz, eğitim yoluyla
kazandırılabilir nitelikteki özelliklerdir.
Amaçlar, eğitim etkinliklerinin "niçin" yapılacağını ortaya
koyar.
Eğitim hedefleri belirlenirken öncelikle "toplumsal
gerçek", "konu alanı" ve "birey"
dikkate alınarak "aday hedefler" saptanır. Aday hedefler, eğitim psikolojisi, eğitim
ekonomisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi bilimlerinin süzgeçlerinden
geçirilerek eğitimle kazandırılabilecek "olasılı hedefler"
durumuna getirilir. Olasılı hedefler, öğrencinin hazırbulunuşluk düzeyine göre
yeniden ele alınır ve hedefler belirlenir.
Eğitimin hedefleri, toplumun politik felsefesini yansıtan
"uzak hedefler", okulun işgörüsünü yansıtan "genel
hedefler" ve öğrencilere belirli bir dersin kapsamında
kazandırılması düşünülen özellikleri belirten "özel hedefler"
olarak üç gruba ayrılır.
Hedef davranışlar:
Belirlenen hedeflere ulaşan öğrencilerde hangi davranış değişikliklerinin
olacağının önceden saptanması gerekir.
Bu nedenle hedefler programlarda gözlenebilir ve ölçülebilir davranış
ifadeleri olarak yer almalıdır. Hedef
davranışların saptanmasında ilgili ünitelerin davranış analizleri yapılır. Böyle bir çalışma ile "bilişsel", "duyuşsal" ve "devinişsel
(psikomotor) alan"ın hangi
basamaklarında, ne tür davranışların öğrencilere kazandırılacağı belirlenmiş
olur.
İçerik (muhteva): "Ne
öğretelim" sorusunun cevabı aranır.
İçeriğin seçiminde ve düzenlenmesinde "geçerlilik", "anlamlılık",
"önemlilik", "ilgi çekicilik", "öğrenilebilirlik",
"bireysel ve sosyal yaratıcılık" gibi ölçütler rehber
ilkelerdir. İçerik programın niteliğine göre düzenlenir.
Eğitim durumları:
Programın süreç boyutunda içeriğin "nasıl kazandırılacağı" ile ilgili
aşamadır. "Eğitim durumu",
"çevre ayarlaması" veya "öğretme-öğrenme süreçleri"
denilen bu aşamada öğrencinin "hazırbulunuşluk düzeyi"ne
uygun, istenilen davranışları gerçekleştirici nitelikte "ipucu",
"pekiştireç" (dönüt-düzeltme),
"öğrenci katılımı" değişkenlerine yer verilir. Ayrıca gerekli araç, gereçlerle öğretim
yöntem ve teknikleri çevrime sokulur.
Sınama durumları
(değerlendirme) : Eğitim programlarının son öğesi olan bu basamakta
hedeflere ne oranda ulaşıldığı denetlenir.
Bu aşamada elde edilen verilerle programa aynı zamanda dönüt sağlanmış
olur. Öğretimin değerlendirilmesiyle uygulanan öğretim programının sağlamlık ve
işe yararlılığı ile sunulan öğretim hizmetinin etkililik derecesi belirlenmiş
olur.
2. Yöntem
Lise III Fizik Dersi'nde
yer alan "Atom Teorisi" ünitesinin program tasarısı, Millî Eğitim
Bakanlığı'nın da benimsediği "Bloom'un Tam Öğrenme Modeli"nde
belirlenen esaslar çerçevesinde hazırlanmıştır. Bu çalışmanın eğitim programını geliştirme boyutu, eğitimbilimci
öğretim elemanı; fizik alanına ilişkin boyutu ise fizik öğretim elemanlarının
işbirliğiyle gerçekleştirilmiştir.
Çalışmada:
ı) "Atom Teorisi" ünitesinin analizi yapılmış,
"belirtke çizelgeleri" hazırlanarak ünitede yer alan "kritik
hedef davranış"lar, Bloom'un bilişsel alan hedefleri için ortaya
koyduğu "aşamalılık ilkesi"ne göre saptanmıştır.
ıı) Hedef davranışlar "bilgi", "kavrama"
ve "uygulama" düzeyleriyle sınırlandırılmıştır.
ııı) Ünitenin bölümlerine göre belirtke çizelgelerinde
yer alan kritik davranışlar arasındaki aşamalılık ilişkisi ortaya konmuştur.
ıv) Ünitede yer alan konuların günlük ders planları
hazırlanmıştır.
v) Ünitenin kritik davranışlarını denetlemek amacıyla
çoktan seçmeli test maddeleri hazırlanarak lisedeki öğrencilere uygulanmıştır.
vı) Uygulanan testlerin her bir maddesinin "güçlük
derecesi", "ayırdedicilik indeksi" ve "çeldiricilerin
işlerliği"ni içeren "madde analizi" ve testin
tümünün analizi yapılmıştır.
vıı) Hazırlanan programın işlerliği ve eğitim durumu
hakkında elde edilen dönütler program geliştirmede kullanıma hazır duruma
getirilmiştir.
3. Bulgular, Sonuç ve Tartışma
Atom Teorisi ünitesi: a) Elektromagnetik dalgalar; b)
Enerji düzeyleri; c) Bohr atom modeli; d) Kendiliğinden emisyon, uyarılmış
emisyon; e) Laser ve kullanıldığı yerler; f) Elektron kabukları konuları olmak
üzere altı bölüme ayrılmıştır. Her bir konunun davranış özelliklerini belirten
"belirtke çizelgeleri" hazırlanmıştır. "Elektromagnetik Dalgalar" ve
"Elektron Kabukları" konularına ilişkin "Belirtke
Çizelgesi" Çizelge 1 ve 2 'de verilmiştir.
Her bir konunun davranış özelliklerinin aşamalılık
ilişkisini belirten "Aşamalılık Çizelgesi"
hazırlanmıştır. Yukarıda belirtke çizelgesi verilen iki konuya ilişkin "Aşamalılık Çizelgesi" Çizelge 3 'te gösterilmiştir.
Ünitenin her bir konusu ile ilgili "günlük
ders planı" hazırlanmıştır.
Örnek bir ders planı Ek 1 'de
verilmiştir.
Kritik davranışları test edilmek amacıyla
çoktan seçmeli 40 soru hazırlanarak 45 öğrenciye uygulanmıştır. Elde edilen sonuçların madde analizi ve
testin bütün olarak analizi yapılmıştır. Çizelge 4
'teki "madde analizi"ne göre her maddenin "güçlük derecesi"
(p), "ayırdediciliği" (d), alt ve üst grupların doğru yanıt yüzdeleri
ve her maddeye ait çeldiricilerin işlerliği yorumlanarak test geliştirilmiştir.
Madde analizine göre sorulardan 10
tanesi "çok iyi", 15 'i "oldukça iyi", 9 'u
"düzeltilmesi gerekir" ve 6 'sı da "çok zayıf, kullanılmaması
gerekir" bulunmuştur. Ayırtediciliği düşük ve güçlük derecesi yetersiz
sorulardaki işlevsiz çeldiricilerin değiştirilmesi ve kimi sorular eklemeler
yapılması; çok zayıf soruların testten çıkarılması gerekmektedir.
Öğrencilerin aldıkları puanların
dağılımı, testteki kimi yetersizlikler nedeniyle yeterince düzgün değildir.
Testin aritmetik ortalaması 51.50 (40-60 arası olması beklenir); genel güçlüğü
0.53 (0.40-0.60 arası olması beklenir) çıkmıştır. En yüksek ve en düşük puan
arasındaki fark (ranj) ile standart sapma arasındaki oran 4.38 (4-6 arası
olması beklenir) çıkmıştır. (f-x) grafiğinde puanlar negatif kayışlı (Ky= -0.07) olmakla birlikte, bu kayma çok az olduğundan
normal dağılım ( ort mod 51.50
51.70 47) gösterdiği söylenebilir. Bu durum testin uyguladığımız gruba göre
zora yakın, orta zorlukta ve grubun olması gereken düzeyde fizik bilgisine
sahip olduğunu gösterir.
Öğrencilere eksik oldukları
noktalarda tamamlayıcı eğitim uygulanması gerekiyorsa da mevcut eğitim sistemi
içinde, programı yetiştirememe kaygısı öne çıktığından, bu pek mümkün görülmemektedir.
Fizik eğitiminin istenilen düzeyde
olabilmesi için eğitim ve alan uzmanlarının ortaklaşa çalışmasıyla hedef ve eğitim
durumlarını belirlemeleri gerekir.
Uygun sınama durumları ile sistem düzenli biçimde sürekli denetlenmeli
ve geliştirilmelidir.
Kaynakça :
[1] Ertürk, Selahattin; Eğitimde Program
Geliştirme, Ankara, 1975.
[2] Fidan, Nurettin; Okulda Öğrenme ve Öğretme,
Ankara, 1986.
[3] Özçelik, Durmuş Ali; Okullarda Ölçme ve
Değerlendirme, Ankara, 1987.
[4] PSSC; Fizik, İstanbul,1974.
[5] Resnick, Robert; Halliday, David; Fiziğin
Temelleri, çev. Cengiz YALÇIN ve ark., Ankara ,1987.
[6] Sönmez, Veysel; Program Geliştirmede
Öğretmen El Kitabı, Ankara, 1985.
[7] Tekin, Halil; Eğitimde Ölçme ve
Değerlendirme, Ankara, 1982.
[8] Turgut, M. Fuat; Eğitimde Ölçme ve
Değerlendirme Metodları, Ankara, 1982.
[9] Ural, Osman; Fizik III, İzmir, 1992.